FinRX TALVISARJAN MESTARUUDET ON JAETTU LUOKITTAIN

Kuva: RallyPhoto Finland #74 Pekka Salmi

Kuva: RallyPhoto Finland #74 Pekka Salmi

Xtrem luokassa Kiteellä voittoon ajoi murskaavan ylivoimaisesti #34 Antti Suutarinen, mutta se ei riittänyt aivan mestaruuteen asti. Suutarinen oli sarjassa tulosluettelon toinen. Talvisarjan mestari on # 74 Pekka Salmi, joka sijoittui Kiteellä kolmanneksi. Sarjassa kolmantena oli #4 Timo Laapotti.

Xtrem sarja.jpeg
Kuva: FinRX #266 Luka Nurmi

Kuva: FinRX #266 Luka Nurmi

Xtrem Junior sarja.jpeg

Xtrem Junior luokassa pisimmän korren vei # 266 Luka Nurmi, toisena # 169 Aatu Matikainen ja kolmantena tasaisilla suorituksilla #203 Atte Kari

Kuva: RallyPhoto Finland # 169 Aatu Matikainen

Kuva: RallyPhoto Finland # 169 Aatu Matikainen

125 sarja.jpeg

125 cc luokassa ajoi ylivoimaiseen voittoon # 169 Aatu Matikainen ollen ykkössijalla talven kaikissa osakilpailuissa, #123 Niko Pasula oli varmalla, tasaisella ajolla toinen ja Girl Power # 196 Pinja Keski-Korsu kolmas.

Kuva: RallyPhoto Finland #57 Lauri Halonen

Kuva: RallyPhoto Finland #57 Lauri Halonen

85 sarja.jpeg

Tiukkaakin tiukempi 85 luokan mestaruus meni “LAKU" #57 Lauri Haloselle, #97 Aleksi Kiikalan oli tyytyminen toiseen sijaan ja #85 Veikka Koskinen jätettiin sarjassa kolmanneksi.

mini sarja.jpeg

FinRX RRR Raahe Sprint kisaraportti

IMG_1880.JPG

Talvisarjan toinen, Raahen osakilpailu ajettiin talvisessa säässä. Mukana oli kuskeja kaikista luokista kiitettävä määrä. Sarjataulukon sijoitukset, talvikauden ensimmäisestä kisasta Marttilasta, olivat kuljettajilla pohjina.

 

Kaikilla Miniluokan kuljettajilla oli täydet pisteet sarjataulukossa. Nämä pienet kuskit harjoittelevat ajamista ja kisaamista nauttien samalla hauskanpidosta niin radalla kuin varikolla. Raahessa minikuskeista olivat ajamassa Alex Anttila, Kaapo Ahonen, Kasperi Ahonen, Lauri Koskinen, Iivari Männistö, Konsta Jaakkola, Max Mikkonen, Justus Häkkinen, Eeli Raappana ja Joanna Ylilammi.

FullSizeRender.jpg

Luokassa 85cc päivän nopein kuljettaja oli Lauri Halonen kellottaen ensimmäisellä ja kolmannella kierroksella nopeimmat ajat. Toiseksi sijoittui Aleksi Kiikala, joka voitti toisen lähdön ja saavutti kaksi kertaa sijan kaksi. Kolmanneksi nopein ensimmäisellä kierroksella oli Veikka Koskinen, toisella ja kolmannella kierroksella Joonatan Ylilammi, joka näin ollen sijoittui lopputuloksissa sijalle kolme. Sijat 4 – 8 menivät seuraaville kuskeille tässä luetellussa järjestyksessä; Veikka Koskinen, Hugo Kämppi, Peppi Keski-Korsu, Aatu Nikosaari ja Miro Kämppi.

IMG_1881.JPG

125cc eli piikit painelivat radalla hurjaa vauhtia. Kärkipaikalle kaikilla kierroksilla kaasutti Aatu Matikainen vieden voiton puhtaalla ajolla. Kakkoseksi ajoi myös tasaisen varmasti Niko Pasula vieden kaikilla kierroksilla sijan kaksi. Myös kolmanneksi sijoittunut kuljettaja Pinja Keski-Korsu piti oman paikkansa kaikissa lähdöissä. Mukana ajamassa olivat myös neljänneksi sijoittunut Elias Kalliokoski sekä kisassa viidenneksi kaasutellut Miko Vähälummukka.

FullSizeRender.jpg

Xtrem 600 cc Junioriluokassa käytiin kovaa taistoa ja sijoitukset vaihtuivat lähtöjen mukaan. Ensimmäisellä kierroksella kärkipaikalle ajoi Ilari Sääskilahti. Toinen kierros ei onnistunut odotusten mukaisesti, mutta kolmannella kierroksella ajo osui kohdilleen Ilarin kellottaessa pohja-ajan. Luokan voitto ja palkinto kotiin. Toiseksi sijoittuneen Luka Nurmen lähtöjen sijat olivat 4., 1. ja 2. Näin Luka sijoittui kokonaiskilpailussa toiseksi. Raahen osakilpailun kolmas oli Atte Kari, joka oli ensimmäisessä lähdössä kolmas, toisessa neljäs ja viimeisessä lähdössä kolmas. Neljäntenä Raahessa maaliin kaasutteli Aatu Matikainen ja viidenneksi sijoittui viimeisen kierroksen keskeytyksen myötä Raoul Dahlqvist. Sarjakuljettajia Junioriluokassa on jo 10, joten viimeistään kesäkisoihin odotettavissa on kunnon pärinää kilpailijoiden kesken.

FullSizeRender.jpg
IMG_0078.JPG

Xtrem750 cc luokassa jonkun kauden takainen tuttu nimi Juha-Pekka Perämäki päätti näyttää ajotaitonsa muille sarjan kuljettajille. JP ajoi luokassa kaksi kertaa pohja-ajan ja kerran kolmossijaan oikeuttavan ajan ollen näin kokonaiskilpailussa päivän mestari. Toinen sija meni tasaisesti ajaneelle Jari-Matti Tillikkalle. Hän sijoittui lähdöissä sijoille kolme, kaksi ja kaksi. Kolmannelle palkintosijalle kurvaili Pekka Salmi, joka ajoi viimeisellä kierroksella pohjat. Pekka taistelee talvisarjan mestaruudesta muun muassa Tillikan ja Antti Suutarisen kanssa. Raahessa sijoille 4-10 ajoivat seuraavat kuljettajat; 4. Vertti Sääskilahti, 5. Antti Suutari, 6. Gunnar Alm, 7. Timo Laapotti, 8. Juri Ekman, 9. Toomas Heikkinen ja 10. Pasi Penttinen.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Talvisarjan viimeinen osakilpailu ajetaan Kiteellä jo 24.2.2019. Tsemppiä kaikille kisaan osallistuville kuljettajille ja tervetuloa huoltojoukot sekä yleisö kisapaikalle.

Teksti Toni Lindqvist & Tarja Risku

Kuvat Jukka Dhal sekä FinRX

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 1-2019 26.1.2019

 

Paikalla olivat: Heli Lahti-Saloranta, Petri Sääskilahti, Annika Keski-Korsu, Juho Ketonen (Lajipäällikkö)

logo.png

Kokouksessa käsitellyt asiat:

Lajiryhmän järjestäytyminen:
Esitetään hallitukselle:
Lajiryhmän puheenjohtaja Heli Lahti-Saloranta
Varapuheenjohtaja Annika Keski-Korsu

Lajiryhmän vastuualueiden määrittely:
Kilpailusäännöt ja radat: Heli Lahti-Saloranta
Tekniikka: Petri Sääskilahti
Nuorisotoiminta: Annika Keski-Korsu

Lajiryhmä kävi läpi AKK:n toimintasuunnitelman vuodelle 2019
Toimintasuunnitelma 2019

FinRX Crosskart kesäsarjan osakilpailut ja sarjasäännöt
Käytiin läpi FinRX sarjasäännöt ja kilpailusäännöt kaudelle 2019 säännöt lähetetään vielä lajiryhmälle tarkastettavaksi.

Haetaan kilpailijoiden edustajia 2019 FinRX Crosskart sarjaan
Luokat: Mini, 85cc, 125cc, XTREM Junior ja XTREM
Hakuaika 18.2.-3.3.2019 hakemukset lajipäällikölle sähköpostitse.

Crosskart valmennusleiri&ajoleiri
Crosskart valmennusleiri suunnitteilla junioreille ilman autoja, (luokat: Mini, 85cc, 125cc, XTREM Junior), ajankohta 30.-31.3.2019 paikka varmistuu myöhemmin.
Crosskart ajoleiri suunnitteilla junioreille huhtikuun loppupuolella, ajankohtaa ja paikkaa tarkennetaan vielä.

Crosskart kuljettajakokous
Crosskart kuljettajakokous on tarkoitus järjestää ennen kesäkauden alkua huhtikuun aikana.

Lajiryhmän seuraava kokous 16.4.2019

Lisätietoja: lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577

FINRX CROSSKART WINTER CUP 2019 TIEDOTE

logo.png

FinRX Crosskart Winter Cup 2019

2019 Crosskart talvisarja ”Winter Cup” ajetaan sprint-tyyppisenä kilpailuna luokissa Mini, 85, 125, XTREM Junior ja XTREM.

Talvisarjan osakilpailut 2019
1. osakilpailu 27.1.2019 Marttila
2. osakilpailu 16.2.2019 Raahe
3. osakilpailu 24.2.2019 Kitee

Luokkien Mini, 85 ja 125 osalta 2019 talvisarjan osakilpailuissa noudatetaan vuoden 2018 Crosskart tekniikkasääntöjä. Crosskart tekniset säännöt 2018

Luokkien Mini, 85 ja 125 2019 tekniikkasääntöjen käännöstyö on käynnissä ja tekniset säännöt tullaan julkaisemaan ennen 2019 FinRX kesäsarjan alkua.

Luokkien Xtrem ja Xtrem Junior osalta tekniikkasäännöt 2019:
Xtrem ja Xtrem Junior säännöt 2019 (Englanti)

FinRX Crosskart Winter Cup 2019 talvisarjan talvirenkaiden lisämääräys:
FinRX Crosskart Winter Cup 2019 Lisämääräys 1.

FinRX Crosskart Winter Cup 2019 sarjasäännöt:
Sarjasäännöt 2019

Lisätietoja antaa lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577

Kauden 2019 sarjaan ilmoittautuminen avattu KITI:n.

Sarjaan ilmoittautuminen on avattu AKK:n Kiti sivuilla.

Facebook Cover - Marttila 2019.jpg

FinRX kausi 2019 Crosskartin osalta on jo todella lähellä, kun kausi käynnistyy perinteisellä Marttilan OP Sprintti -osakilpailulla. Talven aikana onkin käynyt aikamoinen kuhina talleissa, autot ovat vaihtaneet omistajia ja uusia kuljettajia on tullut huima määrä lisää kaikkiin luokkiin. Huhujen mukaan talven kisoihin on osallistumassa kovia kuskeja rallicrossin, rallin sekä sprintin puolelta. Näistä osallistujista uutisoidaan lisää myöhemmin.

49678695_2285997014764649_1512027534156365824_n.jpg

Ennakkotietoa FIA HANS hyväksytystä Crosscar kypärästä

large_img_9071-652392-3.jpg
large_img_9070-652392-3.jpg

Tämän kanssa voi käyttää XXL Crossilaseja sekä HANS tukea. Toimitukset alkavat tammi-helmikuussa. Tilauksia voi nyt tehdä ennakkoon, jolloin varmistaa kypärän saamisen ajoissa.

Varastoon näitä ei tulla ottamaan toistaiseksi. Minimi tilausmäärä on 6 kpl. 
Jos on kiinnostusta tilaukseen, niin minulle voi laittaa viestiä. Hinta on 360 € sis Alv 24%. Tämän lisäksi rahti Espanja-Suomi n. 30€/kypärä. 

Kypärän kokoja: • XS • S • M • L • XL • XXL

Hinta on sama Espanjassa, mutta rahti enemmän yksittäin tilattuna. Mercadoracingille tulee joka maahan jällenmyyjiä, Suomessa mm. Vinski Sport.

Aikuisille käy normaali HANS tuki, mutta lapsille/nuorille täytyy hankkia Simpson Hybrid Sport Junior, koko Child tai Youth. Näitä saa esim Autoracingin kautta tai suoraan verkosta hintaan 544€ https://simpson-europe.com/…/hybrid/hybrid-sport-child-yout…

FIA HANS hyväksyttyä Crosscar kypärää valmistaa vain Brave ja Beltenick, Kypärät on lähes samoja, myydään kahdella brändillä ja hinnat myös samoja. Linkissä lisää tietoa sekä mittataulukko. Muuta tietoa ei ole saatavilla, painoa tms.

https://tienda.mercadoracing.com/producto

tallas-2.png
47572284_2156807827708597_6359534199464001536_n.jpg

KAUDEN ALUSTAVAT KISAT 2019

Logo 1.4.png

Tässä alustavaa kalenteria ensi kaudelle. Muutokset mahdollisia, eikä kaikkia ole vahvistettu.

FIN RX Talvikisat 2019
1. OP Marttila 27.1 su
2. RRR Raahe 16.2 la
3. Kitee 24.2 su

Lisäksi on tulossa 1-2 sarjan ulkopuolista kilpailua radalle.com tapahtumien yhteydessä.

FIN RX Kesäkisat:
1. Vilppula 11.5. la
2. Virrat 2.6. su
3. XXX
4. Jurva 28.7 su
5. Hyvinkää 25.8 su

NEZ kalenteri on valmis: 2019 kaikki NEZ-kisat lasketaan mukaan pisteisiin.
1. Latvia Riika 4-5.5
2. Tanska 15-16.6
3. Ruotsi Arvika 3-4.8
4. Suomi Hyvinkää 24.8

Kalliomaki, Woodham and Ridge join RX150 line-up for Silverstone finale

45434252_2267870240153202_6996958851438215168_n.jpg

Finnish rallycross star Jami Kalliomaki, drifting ace Luke Woodham and rallycross journalist Hal Ridge will join the RX150 Rallycross Championship line-up for the final round of the 2019 season at Silverstone on Sunday (November 4).
 
18-year old Kalliomaki has experience of racing similar buggy machines in Nordic countries, having raced in crosskart since 2014 and is a three-time Finnish Champion. Last season he took part in the RX Academy programme in Finland and finished third overall, before graduating to racing in the single-make support category to the FIA World Rallycross Championship, the RX2 International Series this year.
 
A top name in drifting, Woodham has experience of British Rallycross Championship events in the Swift Sport Rallycross Championship, but will make his RX150 debut at Silverstone driving a Harris Racing-run machine, while former Super1600 racer Ridge will also make his first RX150 start.
 
The trio will take on a number of RX150 regulars at the British Formula 1 venue, including now four-time Champion Chrissy Palmer – who has secured his fourth straight title by being unbeaten in 2018 – former Champion Leo Forster, event winner John Ward and regular podium finisher Stephen Jones. Forster and Ward are split by just one point in a battle for third in the standings.
 
“I’m really excited to test a new kind of buggy to me. I started my rallycross career in 2014 with a 125cc crosskart and I won the Finnish Championship the next year. This season I’ve been racing in crosskart extreme, which are 750cc,” said Kalliomaki. “I think Silverstone as a place is very cool – I like the hairpin before the main straight and the first corner is pretty nice. I’m hoping to win this weekend of course.”
 
For Ridge, Silverstone will mark his first British RX start in over six years. “I’m looking forward to racing again this weekend but as I will still be reporting on the event as usual too, I won’t have too much time to think about the driving between races, it will just be a case of jumping in and going to the start,” said Ridge. “I have very little rear-wheel drive experience and although I am very lucky to have tested some amazing cars for features in the last few years, that is very different to racing and chasing the clock. The level is high in RX150, I have no expectations for a result but if I can improve my performance during the day I’ll be happy.”
 
RX150 promotor Ollie O’Donovan is looking forward to watching the wildcard and regular drivers in action at Silverstone. “The pace at the front of the field this weekend is going to be really fast. Chrissy showed again in the last race at Lydden Hill why he is a four-time Champion, but I’ve already seen Jami testing a crosskart in Finland and think he can get up to speed quickly in the RX150, even if they are a little different to the buggies up there,” said O’Donovan. “We know that Leo and John are both fast and will be right in the mix for victory too, and Stephen is always in the hunt. Having Luke and Hal make their debuts will be good too. Hopefully the weather is good because the buggies really come into their own when it’s dry. I think it’s going to be an exciting end of the season.”
 
Find full information about the Silverstone event, including entry lists and results as they happen on the British RX website.

ALUEVALMENNUS UUDISTUU

Autourheilun lajiliiton AKK Motorsport Ry:n valmennusjärjestelmän uudistus on käynnistynyt tänä vuonna. Tavoitteena on rakentaa ja kehittää myös portaikon alempia askeleita auttamaan niin aloittelevia tavoitteelliselle uralle tähtääviä urheilijoita kuin ihan ajamisen ilosta lajia harrastavia kuljettajia.

Yksi merkittävimpiä muutoksia on aluevalmennustoiminnan siirtyminen osaksi AKK Driver Academy valmennusohjelmaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että AKK Driver Academyn valmennustiimi vastaa koko toiminnasta. Uudistuksella halutaan luoda väliporras seuroissa tapahtuvan ohjaus- ja valmennustoiminnan sekä AKK Driver Academyn juniorimaajoukkueen välille. 

Aluevalmennuksen ohjelmaa järjestetään karting-, crosskart- ja rallikuljettajille. Toiminta pitää sisällään samoja toimintatapoja kuin maajoukkuevalmennus, mutta leirien määrät ovat pienempiä, eikä ohjelma vaadi urheilijalta niin paljon sitoutuneisuutta kuin juniorimaajoukkueen toiminta. Uuden aluevalmennusohjelman kautta tavoitteellisesta kuljettajan urasta haaveilevan nuoren kuljettajan ja hänen taustaryhmänsä on mahdollisuus kokeilla, miltä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen toiminta tuntuvat ja onko se sitä, mihin nuori kuljettaja haluaa oikeasti sitoutua. Maajoukkuetoiminnassa leiritykset tapahtuvat pääosin arkipäivisin, mikä aiheuttaa poissaoloja koulusta ja saattaa aiheuttaa myös taustaryhmälle haasteita vapaapäivien saamisen muodossa omasta leipätyöstään. Aluevalmennuksessa pyritään ensisijaisesti siihen, että kaikki leiritykset hoituvat viikonloppuisin.  

Leirien kokonaismäärä aluevalmennuksessa 2019 tulee olemaan neljä, joista kaksi on ajoleirejä ja kaksi opistoleirejä. Leirien tarkemmat ajankohdat tarkentuvat valintatestileiriin mennessä. Lisäksi urheilijoilla on oman tekemisen kautta annetuilla näytöillä mahdollisuus päästä tutustumaan maajoukkueleireille. Maajoukkuetoiminnasta poiketen aluevalmennuksessa tulee olemaan valmennusmaksu, joka on 500€/koko vuosi. 

Aluevalmennusohjelmaan valitaan kaudelle 2019 enintään 16 kuljettajaa valintatestien perusteella, jotka pidetään Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä 14-16.12.2018.  

Hakuohjeet aluevalmennukseen löytyvät AKK Driver Academy nettisivuilta:

http://www.akkdriveracademy.fi/content/fi/1/92/Hakuohjeet.html

Lisätietoja: 

Valmennuspäällikkö Tuomo Nikkola 0400-425850 etunimi.sukunimi@autourheilu.fi

Jami Kalliomäki Suomen Crosskart Xtrem Mestari 2018

Kuva: NT production

Kuva: NT production

Hyvinkään FinRX kauden päätöskilpailu ajettiin vaihtelevissa keliolosuhteissa. FIA NEZ mestari Jami Kalliomäki kaudella 2018 ei jättänyt mitään arvailujen varaan, vaan ajoi Xtrem SM luokan alkuerissä puhtaasti kolme voittoa, jotka oikeuttivat A finaalissa paalupaikalle. Finaalilähdössä Jamin auto jäi hiukan sutimaan, mutta puolen kierroksen jälkeen Kalliomäki nousi kilpailun kärkeen, minkä jälkeen mikään ei enään pidätellyt mestarin menoa. Jami ajoi Hyvinkäällä voittoon varmistaen mestaruuden myös Suomen sarjassa.

Sarjapisteissä toiseksi sijoittui Gunnar ‘Frasse’ Alm parantaen viime vuoden sijoitustaan yhdellä. Kolmannesta sijasta käytiin kova kamppailu kahden tasapisteisiin päätyneen kilpailijan välillä. Kolmannelle sijalle ylsi tasaisesti kauden aikana ajanut Joni Leskinen. Neljänneksi jääneen Sami-Matti Trogenin sijoitukseen vaikutti osaltaan muun muassa Jurvan osakilpailusta poisjäänti.

Koko kesäkaudella Crosskart Xtreme-luokassa sarjaan ilmoittautuneita oli yhteensä 20 kuljettajaa. Tämän lisäksi sarjan ulkopuolella olevia yksittäisiä kuljettajia osallistui eri osakilpailuihin. Kausi oli kokonaisuudessaan onnistunut ja kiinnostus lajiin on edelleen kasvamassa. Nuoria tulevaisuuden lupauksia on tullut Crosskart-harrastuksen pariin kiitettävä määrä tällä kaudella.

FinRX sarjan loppupisteet 2018

Xtrem.JPG

Teksti: Tarja Risku

Laura Suvanto taistellen finaaliin Nokian FinRX-kisassa

tt-4.jpeg

Nokian FinRX-kisa tarjosi viime viikonvaihteessa onnistumisen iloa ja myös harmia VAG Motorsportille. Tiimillä oli mukana kaksi kuljettajaa V1600-luokan kilpailussa ja molemmat onnistuivat nousemaan finaalilähtöön. Jo rataan tutustuessa Laura Suvanto ajatteli, että nyt tällä radalla voisi olla meidän päivä. Heti ensimmäisestä alkuerästä lohkesi voitto ja luokan nopein aika vahvisti hyvää fiilistä.

Toisessa alkuerässä neito jätettiin hieman pussiin, jonka vuoksi erässä oli jääminen toiseksi. Mutta kolmanteen alkuerään odotukset olivat korkealla. Kun punavalo sammui, pääsin viivalta irti kuin hauki rannasta. Kilpakaveri vierellä hiukan nukahti. Mutta hetkonen punaiset liput liehuivat, ja vilppilähtö minulle. Rangaistuksena kaksi jokerikierrosta, Laura purnasi. Allekirjoittanut on edelleen eri mieltä lähtötuomarin kanssa ja incar-video vahvistaa omaa ajatusta. Tuohtuneena kierrettiin ne parit jokerit, ja olin kokonaistuloksissa kuitenkin viidenneksi nopein.

tt-3.jpeg

Semifinaaliin Suvanto pääsi starttaamaan toisesta lähtöruudusta, mutta hän ei enää uskaltanut lähteä omalla reaktionopeudella. Semissä käytiin kiivasta taistoa, ja Suvanto pysyi sarjaa johtavan Jari Koskimaan perässä ajaen toiseksi. Hannu Borenius oli toisen semifinaalin kolmas Audi A3:lla, joten turkulaistiimin molemmat autot pääsivät finaaliin.

Laura Suvanto starttasi finaalilähtöön kolmannesta ruudusta, mutta ahtaiden ensimmäisten mutkien jälkeen sijoitus oli neljäs. Kyttäsin ohitusta pitkään ja sit viimeisessä mutkassa lähdin ohittamaan kolmantena olevaa kilpakumppania. Rata kävi kuitenkin turhan kapeaksi ja menetin oman linjani. Ohitusyritys maksoi Suvannolle yhden sijan, kun hän ylitti maaliviivan viidentenä. Hannu Borenius seurasi Audilla kuudentena maaliin. Kisan voitti Miko Kiminki Hondalla.

Olihan mukava huomata, että vauhti riittää jopa kärkivauhtiin näissä kapinoissa. Auto on nyt tosi hyvä keskikesällä Markun ajamien kisojen jälkeen, Laura kiitteli.

Hyvinkäällä ajetaan FinRX-sarjan finaalikisa 22. syyskuuta.

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 4-2018 16.8.2018

Paikalla olivat: Heli Lahti-Saloranta (pj), Petri Sääskilahti, Jarno Kalliomäki, Juho Ketonen (Lajipäällikkö)

logo.png

Kokouksessa käsitellyt asiat:

Crosskart kilpailukalenterit 2019

Talvisarja FinRX Crosskart Winter Cup 2019

Tarkoitus ajaa kolmen osakilpailun FinRX-sarja. Osakilpailujen ajankohta tammikuussa, helmikuussa ja maaliskuussa.
Kesäsarja FinRX Crosskart 2019
Tarkoitus ajaa viiden osakilpailun FinRX-kesäsarja touko-syyskuun aikana.
NEZ Crosskart 2019
NEZ Crosskart -sarja käsittää kolme osakilpailua, kalenteria ei vielä julkaistu.

Crosskart-säännöt 2019
Crosskart seuraa NEZ-sääntöjä. Suomen Crosskart-harrastajilta 2019 kilpailusääntöihin tai teknisiin sääntöihin ehdotukset lajipäällikölle 9.9.2018 mennessä. Sähköpostitse osoitteeseen: juho.ketonen(at)autourheilu.fi. Lajiryhmä käy nykyiset säännöt läpi.

Crosskart uusi luokka: Xtrem Junior
Kyseessä on uusi Xtrem-luokka junioreille iältään 12-16 vuotiaille (sinä vuonna kun täyttää 12-vuotta). Luokassa lähtökohtana NEZ Xtremen tekniset säännöt. Turvavarusteet Xtrem-luokan mukaisesti. Normaali Xtrem-auto voidaan muuttaa helposti Xtrem Junior autoksi.
Eroavaisuudet normaaliin Xtrem-crosskarttiin: Moottori 600cc, moottoria rajoitetaan kierrosluvun rajoittimella. Iskunvaimentimet vain yksisäätöiset. Renkaat, takana: Maxxis 225/40-10 32N C9273 edessä: Maxxis 165/70-10 27N C9272. Talvisarjassa renkaat FinRX Xtrem -talvisarjan mukaisesti. Luokka otetaan mukaan FinRX-sarjoihin kaudelle 2019. Xtrem Junior esitetään hallitukselle ajettavaki FinRX-sarjoissa Cup-arvoisena. Säännöt tarkentuvat vielä. Lisätietoja karteista, tekninen tuki: Frasse Alm, +358 400 440 300, frasse(at)finrx.fi.

Crosskart 125 SM vetoomuksen (kirjelmän) käsittely
Lajiryhmä käsitteli 29.5.2018 saapuneen vetoomuksen (kirjelmän) Crosskart 125cc -luokan ajamisesta Rallicross SM -sarjan yhteydessä ja totesi, että kaudella 2018 Crosskart 125 SM -kilpailijoita on ollut alle 10/kilpailu eikä ole nähtävissä, että luokka kasvaisi vuonna 2019. Kyseisessä kirjelmässä ei perusteltu miksi yhden Crosskart-luokan tulisi ajaa Rallicross SM -sarjan yhteydessä. Crosskartin lajiryhmä ei muuta 1-2018 kokouksen päätöstään: Crosskart 125 SM ajetaan vielä tämän vuoden Rallicross SM -sarjassa. Crosskartin lajiryhmän päätöksen mukaan 2019 kaikki SM/Cup-arvoiset Crosskart-luokat ajavat FinRX-sarjassa.

Lajiryhmä kävi läpi kauden 2018 tähän mennessä ajettujen kilpailuiden TPJ-raportit.

Kauden 2018 NEZ -arjassa menestystä suomalaisille:
Xtrem: 1. Jami Kalliomäki, 4. Timo Laapotti, 5. Petri Ylinen, 7. Veli-Matti Koskinen, 9. Sakari Toivio
125cc: 2. Konsta Saarinen, 7. Leevi Lassila, 9. Aatu Matikainen
85cc: 5. Ilari Sääskilahti, 9. Lauri Halonen, 10. Miko Vähälummukka
Mini: Osallistujia runsaasti

Osakilpailut:
2.-3.6.2018 - Flisa, Norway
16.-17.6.2018 - Stockholm, Sweden
13.-15.7.2018 - Riga, Latvia

Seuraava kokous pidetään 16.10.2018

Lisätietoja antaa lajipäällikkö Juho Ketonen +358 50 566 5577, juho.ketonen(at)autourheilu.fi