Kalliomaki, Woodham and Ridge join RX150 line-up for Silverstone finale

45434252_2267870240153202_6996958851438215168_n.jpg

Finnish rallycross star Jami Kalliomaki, drifting ace Luke Woodham and rallycross journalist Hal Ridge will join the RX150 Rallycross Championship line-up for the final round of the 2019 season at Silverstone on Sunday (November 4).
 
18-year old Kalliomaki has experience of racing similar buggy machines in Nordic countries, having raced in crosskart since 2014 and is a three-time Finnish Champion. Last season he took part in the RX Academy programme in Finland and finished third overall, before graduating to racing in the single-make support category to the FIA World Rallycross Championship, the RX2 International Series this year.
 
A top name in drifting, Woodham has experience of British Rallycross Championship events in the Swift Sport Rallycross Championship, but will make his RX150 debut at Silverstone driving a Harris Racing-run machine, while former Super1600 racer Ridge will also make his first RX150 start.
 
The trio will take on a number of RX150 regulars at the British Formula 1 venue, including now four-time Champion Chrissy Palmer – who has secured his fourth straight title by being unbeaten in 2018 – former Champion Leo Forster, event winner John Ward and regular podium finisher Stephen Jones. Forster and Ward are split by just one point in a battle for third in the standings.
 
“I’m really excited to test a new kind of buggy to me. I started my rallycross career in 2014 with a 125cc crosskart and I won the Finnish Championship the next year. This season I’ve been racing in crosskart extreme, which are 750cc,” said Kalliomaki. “I think Silverstone as a place is very cool – I like the hairpin before the main straight and the first corner is pretty nice. I’m hoping to win this weekend of course.”
 
For Ridge, Silverstone will mark his first British RX start in over six years. “I’m looking forward to racing again this weekend but as I will still be reporting on the event as usual too, I won’t have too much time to think about the driving between races, it will just be a case of jumping in and going to the start,” said Ridge. “I have very little rear-wheel drive experience and although I am very lucky to have tested some amazing cars for features in the last few years, that is very different to racing and chasing the clock. The level is high in RX150, I have no expectations for a result but if I can improve my performance during the day I’ll be happy.”
 
RX150 promotor Ollie O’Donovan is looking forward to watching the wildcard and regular drivers in action at Silverstone. “The pace at the front of the field this weekend is going to be really fast. Chrissy showed again in the last race at Lydden Hill why he is a four-time Champion, but I’ve already seen Jami testing a crosskart in Finland and think he can get up to speed quickly in the RX150, even if they are a little different to the buggies up there,” said O’Donovan. “We know that Leo and John are both fast and will be right in the mix for victory too, and Stephen is always in the hunt. Having Luke and Hal make their debuts will be good too. Hopefully the weather is good because the buggies really come into their own when it’s dry. I think it’s going to be an exciting end of the season.”
 
Find full information about the Silverstone event, including entry lists and results as they happen on the British RX website.

ALUEVALMENNUS UUDISTUU

Autourheilun lajiliiton AKK Motorsport Ry:n valmennusjärjestelmän uudistus on käynnistynyt tänä vuonna. Tavoitteena on rakentaa ja kehittää myös portaikon alempia askeleita auttamaan niin aloittelevia tavoitteelliselle uralle tähtääviä urheilijoita kuin ihan ajamisen ilosta lajia harrastavia kuljettajia.

Yksi merkittävimpiä muutoksia on aluevalmennustoiminnan siirtyminen osaksi AKK Driver Academy valmennusohjelmaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että AKK Driver Academyn valmennustiimi vastaa koko toiminnasta. Uudistuksella halutaan luoda väliporras seuroissa tapahtuvan ohjaus- ja valmennustoiminnan sekä AKK Driver Academyn juniorimaajoukkueen välille. 

Aluevalmennuksen ohjelmaa järjestetään karting-, crosskart- ja rallikuljettajille. Toiminta pitää sisällään samoja toimintatapoja kuin maajoukkuevalmennus, mutta leirien määrät ovat pienempiä, eikä ohjelma vaadi urheilijalta niin paljon sitoutuneisuutta kuin juniorimaajoukkueen toiminta. Uuden aluevalmennusohjelman kautta tavoitteellisesta kuljettajan urasta haaveilevan nuoren kuljettajan ja hänen taustaryhmänsä on mahdollisuus kokeilla, miltä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen toiminta tuntuvat ja onko se sitä, mihin nuori kuljettaja haluaa oikeasti sitoutua. Maajoukkuetoiminnassa leiritykset tapahtuvat pääosin arkipäivisin, mikä aiheuttaa poissaoloja koulusta ja saattaa aiheuttaa myös taustaryhmälle haasteita vapaapäivien saamisen muodossa omasta leipätyöstään. Aluevalmennuksessa pyritään ensisijaisesti siihen, että kaikki leiritykset hoituvat viikonloppuisin.  

Leirien kokonaismäärä aluevalmennuksessa 2019 tulee olemaan neljä, joista kaksi on ajoleirejä ja kaksi opistoleirejä. Leirien tarkemmat ajankohdat tarkentuvat valintatestileiriin mennessä. Lisäksi urheilijoilla on oman tekemisen kautta annetuilla näytöillä mahdollisuus päästä tutustumaan maajoukkueleireille. Maajoukkuetoiminnasta poiketen aluevalmennuksessa tulee olemaan valmennusmaksu, joka on 500€/koko vuosi. 

Aluevalmennusohjelmaan valitaan kaudelle 2019 enintään 16 kuljettajaa valintatestien perusteella, jotka pidetään Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä 14-16.12.2018.  

Hakuohjeet aluevalmennukseen löytyvät AKK Driver Academy nettisivuilta:

http://www.akkdriveracademy.fi/content/fi/1/92/Hakuohjeet.html

Lisätietoja: 

Valmennuspäällikkö Tuomo Nikkola 0400-425850 etunimi.sukunimi@autourheilu.fi

Jami Kalliomäki Suomen Crosskart Xtrem Mestari 2018

 Kuva: NT production

Kuva: NT production

Hyvinkään FinRX kauden päätöskilpailu ajettiin vaihtelevissa keliolosuhteissa. FIA NEZ mestari Jami Kalliomäki kaudella 2018 ei jättänyt mitään arvailujen varaan, vaan ajoi Xtrem SM luokan alkuerissä puhtaasti kolme voittoa, jotka oikeuttivat A finaalissa paalupaikalle. Finaalilähdössä Jamin auto jäi hiukan sutimaan, mutta puolen kierroksen jälkeen Kalliomäki nousi kilpailun kärkeen, minkä jälkeen mikään ei enään pidätellyt mestarin menoa. Jami ajoi Hyvinkäällä voittoon varmistaen mestaruuden myös Suomen sarjassa.

Sarjapisteissä toiseksi sijoittui Gunnar ‘Frasse’ Alm parantaen viime vuoden sijoitustaan yhdellä. Kolmannesta sijasta käytiin kova kamppailu kahden tasapisteisiin päätyneen kilpailijan välillä. Kolmannelle sijalle ylsi tasaisesti kauden aikana ajanut Joni Leskinen. Neljänneksi jääneen Sami-Matti Trogenin sijoitukseen vaikutti osaltaan muun muassa Jurvan osakilpailusta poisjäänti.

Koko kesäkaudella Crosskart Xtreme-luokassa sarjaan ilmoittautuneita oli yhteensä 20 kuljettajaa. Tämän lisäksi sarjan ulkopuolella olevia yksittäisiä kuljettajia osallistui eri osakilpailuihin. Kausi oli kokonaisuudessaan onnistunut ja kiinnostus lajiin on edelleen kasvamassa. Nuoria tulevaisuuden lupauksia on tullut Crosskart-harrastuksen pariin kiitettävä määrä tällä kaudella.

FinRX sarjan loppupisteet 2018

Xtrem.JPG

Teksti: Tarja Risku

Laura Suvanto taistellen finaaliin Nokian FinRX-kisassa

tt-4.jpeg

Nokian FinRX-kisa tarjosi viime viikonvaihteessa onnistumisen iloa ja myös harmia VAG Motorsportille. Tiimillä oli mukana kaksi kuljettajaa V1600-luokan kilpailussa ja molemmat onnistuivat nousemaan finaalilähtöön. Jo rataan tutustuessa Laura Suvanto ajatteli, että nyt tällä radalla voisi olla meidän päivä. Heti ensimmäisestä alkuerästä lohkesi voitto ja luokan nopein aika vahvisti hyvää fiilistä.

Toisessa alkuerässä neito jätettiin hieman pussiin, jonka vuoksi erässä oli jääminen toiseksi. Mutta kolmanteen alkuerään odotukset olivat korkealla. Kun punavalo sammui, pääsin viivalta irti kuin hauki rannasta. Kilpakaveri vierellä hiukan nukahti. Mutta hetkonen punaiset liput liehuivat, ja vilppilähtö minulle. Rangaistuksena kaksi jokerikierrosta, Laura purnasi. Allekirjoittanut on edelleen eri mieltä lähtötuomarin kanssa ja incar-video vahvistaa omaa ajatusta. Tuohtuneena kierrettiin ne parit jokerit, ja olin kokonaistuloksissa kuitenkin viidenneksi nopein.

tt-3.jpeg

Semifinaaliin Suvanto pääsi starttaamaan toisesta lähtöruudusta, mutta hän ei enää uskaltanut lähteä omalla reaktionopeudella. Semissä käytiin kiivasta taistoa, ja Suvanto pysyi sarjaa johtavan Jari Koskimaan perässä ajaen toiseksi. Hannu Borenius oli toisen semifinaalin kolmas Audi A3:lla, joten turkulaistiimin molemmat autot pääsivät finaaliin.

Laura Suvanto starttasi finaalilähtöön kolmannesta ruudusta, mutta ahtaiden ensimmäisten mutkien jälkeen sijoitus oli neljäs. Kyttäsin ohitusta pitkään ja sit viimeisessä mutkassa lähdin ohittamaan kolmantena olevaa kilpakumppania. Rata kävi kuitenkin turhan kapeaksi ja menetin oman linjani. Ohitusyritys maksoi Suvannolle yhden sijan, kun hän ylitti maaliviivan viidentenä. Hannu Borenius seurasi Audilla kuudentena maaliin. Kisan voitti Miko Kiminki Hondalla.

Olihan mukava huomata, että vauhti riittää jopa kärkivauhtiin näissä kapinoissa. Auto on nyt tosi hyvä keskikesällä Markun ajamien kisojen jälkeen, Laura kiitteli.

Hyvinkäällä ajetaan FinRX-sarjan finaalikisa 22. syyskuuta.

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 4-2018 16.8.2018

Paikalla olivat: Heli Lahti-Saloranta (pj), Petri Sääskilahti, Jarno Kalliomäki, Juho Ketonen (Lajipäällikkö)

logo.png

Kokouksessa käsitellyt asiat:

Crosskart kilpailukalenterit 2019

Talvisarja FinRX Crosskart Winter Cup 2019

Tarkoitus ajaa kolmen osakilpailun FinRX-sarja. Osakilpailujen ajankohta tammikuussa, helmikuussa ja maaliskuussa.
Kesäsarja FinRX Crosskart 2019
Tarkoitus ajaa viiden osakilpailun FinRX-kesäsarja touko-syyskuun aikana.
NEZ Crosskart 2019
NEZ Crosskart -sarja käsittää kolme osakilpailua, kalenteria ei vielä julkaistu.

Crosskart-säännöt 2019
Crosskart seuraa NEZ-sääntöjä. Suomen Crosskart-harrastajilta 2019 kilpailusääntöihin tai teknisiin sääntöihin ehdotukset lajipäällikölle 9.9.2018 mennessä. Sähköpostitse osoitteeseen: juho.ketonen(at)autourheilu.fi. Lajiryhmä käy nykyiset säännöt läpi.

Crosskart uusi luokka: Xtrem Junior
Kyseessä on uusi Xtrem-luokka junioreille iältään 12-16 vuotiaille (sinä vuonna kun täyttää 12-vuotta). Luokassa lähtökohtana NEZ Xtremen tekniset säännöt. Turvavarusteet Xtrem-luokan mukaisesti. Normaali Xtrem-auto voidaan muuttaa helposti Xtrem Junior autoksi.
Eroavaisuudet normaaliin Xtrem-crosskarttiin: Moottori 600cc, moottoria rajoitetaan kierrosluvun rajoittimella. Iskunvaimentimet vain yksisäätöiset. Renkaat, takana: Maxxis 225/40-10 32N C9273 edessä: Maxxis 165/70-10 27N C9272. Talvisarjassa renkaat FinRX Xtrem -talvisarjan mukaisesti. Luokka otetaan mukaan FinRX-sarjoihin kaudelle 2019. Xtrem Junior esitetään hallitukselle ajettavaki FinRX-sarjoissa Cup-arvoisena. Säännöt tarkentuvat vielä. Lisätietoja karteista, tekninen tuki: Frasse Alm, +358 400 440 300, frasse(at)finrx.fi.

Crosskart 125 SM vetoomuksen (kirjelmän) käsittely
Lajiryhmä käsitteli 29.5.2018 saapuneen vetoomuksen (kirjelmän) Crosskart 125cc -luokan ajamisesta Rallicross SM -sarjan yhteydessä ja totesi, että kaudella 2018 Crosskart 125 SM -kilpailijoita on ollut alle 10/kilpailu eikä ole nähtävissä, että luokka kasvaisi vuonna 2019. Kyseisessä kirjelmässä ei perusteltu miksi yhden Crosskart-luokan tulisi ajaa Rallicross SM -sarjan yhteydessä. Crosskartin lajiryhmä ei muuta 1-2018 kokouksen päätöstään: Crosskart 125 SM ajetaan vielä tämän vuoden Rallicross SM -sarjassa. Crosskartin lajiryhmän päätöksen mukaan 2019 kaikki SM/Cup-arvoiset Crosskart-luokat ajavat FinRX-sarjassa.

Lajiryhmä kävi läpi kauden 2018 tähän mennessä ajettujen kilpailuiden TPJ-raportit.

Kauden 2018 NEZ -arjassa menestystä suomalaisille:
Xtrem: 1. Jami Kalliomäki, 4. Timo Laapotti, 5. Petri Ylinen, 7. Veli-Matti Koskinen, 9. Sakari Toivio
125cc: 2. Konsta Saarinen, 7. Leevi Lassila, 9. Aatu Matikainen
85cc: 5. Ilari Sääskilahti, 9. Lauri Halonen, 10. Miko Vähälummukka
Mini: Osallistujia runsaasti

Osakilpailut:
2.-3.6.2018 - Flisa, Norway
16.-17.6.2018 - Stockholm, Sweden
13.-15.7.2018 - Riga, Latvia

Seuraava kokous pidetään 16.10.2018

Lisätietoja antaa lajipäällikkö Juho Ketonen +358 50 566 5577, juho.ketonen(at)autourheilu.fi

SPEEDCAR XTREM JUNIOR TEST

Tänään Hyvinkää radalla suoritettu testiajo sujui loistavasti uudella Speedcar Xtrem Junior autolla. Kuljettajien kommentit olivat seuraavat. Olle yksitie iskunvaimmennus toimii todella hyvin niin hypyissä kuin mutkissa ajettaessa kanttareiden yli. Hyvän ajettavuuden takia, kun rajoitin tulee mukaan, autolla pitää ajaa todella pyöreitä ajolinjoja ja vaati kuljettajalta malttia ylläpitää vauhtia mutkissa. Kokonaisuudessaan paketti on nopeuden sekä kierrosaikojen (1:00,25) mukaan juuri oikea väline 12-16 vuotiaille kuljettajille. Vertailuna: ison luokan Xtrem autolla ajettiin tänään 54,3 kierrosaikoja heti perään. Jami Kalliomäki sekä Jimi Kalliomäki olivat todella positiivsesti yllättyneitä kokonaisuudesta.

IMG_9831.jpg

InCar video Xtrem Junior. Driver #2 Jami Kalliomäki

CROSSKART UUTISIA KAUDELLE 2019

Junior.png

Kaudelle 2019 tulee uusi luokka, joka noudattaa nimeä Xtrem Junior.

Luokkaa Xtrem Junior ajetaan FinRX sarjan yhteydessä.

Talvisarja käsittää perinteiset kolme sprinttikilpailua ja kesällä ajetaan viisi crossikilpailua.

Xtrem Junior-autosta kiinnostuneille kuljettajille järjestetään koeajopäiviä, joiden aikataulut julkaistaan myöhemmin.

Tekniikkasäännöt pähkinänkuoressa

  • Xtrem-luokan auto
  • Minimipaino kuljettajan kanssa 385 kg
  • Iskunvaimentimet edessä ja takana yksisäätöiset, merkki vapaa
  • Renkaat: Takana Maxxis 225/40-10 32N C9273 ja edessä Maxxis 165/70-10 27N C9272 
  • Moottori 600 cc, nelitahtinen, vakio, nelisylinterinen, ecu vakio 
  • Kierrosluku max 9000 rpm
  • Kuljettajan ikä: sinä vuonna kun täyttää 12 vuotta aina 16 ikävuoteen asti
  • Muut tekniikkasäännöt ison Xtrem NEZ luokan mukaiset
  • Tarkemmat säännöt tarkentuvat myöhemmin syksyllä

 

Lisätietoja luokasta:  Frasse Alm   frasse@finrx.fi   0400440300

 Kuvan auto ei sarja renkailla.

Kuvan auto ei sarja renkailla.

Jami Kalliomäki Pohjoiseuroopan crosskarttien Xtrem NEZ mestari 2018

Riikan Bikernikin radalla viikonloppuna ajetussa kauden päätöskilpailussa ratkaistiin mestaruus jälleen Suomeen. Tällä kertaa sen vei nimiinsä #2 Jami Kalliomäki, joka varmisti voiton finaalissa puhtaalla ajollaan. Valitettavasti kolmannessa alkuerässä kanssakilpailija Tommie Swärd ajoi Jamin päälle, jonka vuoksi Jami jäi ilman pisteitä tuossa erässä. Samassa kolarissa hajosi autosta paljon eri osia. Jami pääsi kuitenkin A-finaaliin suoraan kahden ensimmäisen erän voiton johdosta. Vaikka kamppailu voitosta oli todella tiukka, auto sammui kolmeen kertaan kesken kisan, pyörähdys radalla ja ajo finaalissa kasaan kursitulla rammalla autolla, oli voitto kuitenkin selvä. Jami on ollut ylivoimainen ja varma kilpailija koko kauden, joten hän on voittonsa enemmän kuin ansainnut. 

Laura Suvannolla vaiherikas RX-kauden avaus Vilppulassa

FINRX11413-1.jpg
Rallicrossin kansallinen sarja FinRX alkoi viime viikonvaihteessa Vilppulassa. Laura Suvanto starttasi innokkaana VW Golfilla KRC3-luokkaan, jossa kilpaillaan V1600-tekniikkasäännön mukaisilla autoilla.

Alkuerien lähdöt kulkivat turkulaisneidolta hyvin, sillä eräsijoiksi kirjattiin voitto, toinen ja kolmas sija. Tasaisessa luokassa ajat riittivät alkuerien jälkeen seitsemännelle sijalle kaikkiaan 18 kilpailijan joukossa.

- Positiivisilla fiiliksillä ja täydellä yrkällä lähdettiin semifinaaleihin. Toisesta lähtörivistä liikkeelle, mutta ekassa mutkassa pyörähdin hiekoille, Laura Suvanto kertoi.

Kyseinen lähtö uusittiin, kun järjestäjä ajatti kuskeja virheellisesti kaksi kierrosta liian vähän. Niinpä Suvanto sai uuden mahdollisuuden. Tuuria ei kuitenkaan ollut matkassa, kun Lauran kytkinjalka oli liian ripeä:

- Lähdön jälkeen näin punaiset liput heilumassa. Lähtötuomari totesi minun ottaneen vilppilähdön. Hänen sanansa on laki näissä tilanteissa. Niinpä lähtö uusittiin jälleen.

Vilppilähtö tuo ottajalleen rangaistukseksi sen, että kilpailijan täytyy ajaa hitaampi jokerilenkki kahteen kertaan. Se käytännössä vie aina menestysmahdollisuudet, kun muu letka kiertää jokerin vain kertaalleen.

Suvanto ajoi maaliin semifinaalin viidentenä, kun kolme nopeinta pääsi finaaliin. Kilpailun lopputulokseksi hänelle kirjattiin kahdeksas sija.

VAG Motorsport-tiimin väreissä kisaava Hannu Borenius oli puolestaan oman semifinaalinsa neljäs. Hänen osalta finaalipaikka jäi siis yhden pykälän päähän.

Audi A3-kuski oli kisan lopputuloksissa kymmenes, joten Kiikalan Paroni suoriutui urakastaan hyvin muutamia vaihdemissejä lukuun ottamatta.

Seuraavaksi VAGMS on edustettuna tulevana lauantaina Kaasujalka-rallissa, kun tiimin huoltomiehenä toimiva Ville Aromaa ajaa debyyttikisansa V1600-luokan Audilla. Aromaan kyytiin istuu Juha-Pekka Wikman, jolle keikka tietää myös ensimmäistä kokemusta kartanlukijan toimesta.
VAG Motorsport_Vilppula.jpg

Avaus osakilpailun tulokset

Tänään sunnuntaina 20.5.2018 ajettiin hieno kesäkauden avaus osakilpailu Vilppulassa Särkikankaan Moottoriradalla. Kuljettajia oli lähtölaatalla lähes 80 ja radalla riitti viihdettä koko päiväksi! Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille! 

Kooste kilpailusta on nähtävissä AlfaTV:llä lauantaina 26.5. klo 19:30 alkaen.

Niko Turusen ottamia kuvia voi katsoa täältä LINKKI

Kilpailun tulokset ja sarjatilanne löytyy "TULOKSET" -välilehden alta.

Nähdään seuraavan kerran viimeistään Kauhajoella sunnuntaina 8.7.2018.

Botniaring radalla testaus mahdollisuus 02.06.

br_valk-1.png

Jurvan Urheiluautoilijat järjestää testaus mahdollisuuden Botniaringin crossiradalla, mikäli riittävä määrä innokkaita testaajia löytyy.
Lauantaina 2.6. klo: 10-17
Koska mekin joudumme radan vuokrata, tarvitsemme sitovat ilmoittautumiset 31.5. mennessä puh: 0505302259/Ari Mattila  Hinta: 50€-80€, riippuen autojen määrästä.

Huomioikaa että tämä on ainoa mahdollisuus ennen kilpailuja!

Testipäivä on suunnattu SM Rallicross sekä myös FinRX sarjakuljettajille.

Tervetuloa

VAG Motorsport sprinttikisan kautta kohti Crossikautta

Laura Suvanto VAG Motorsport 2018.jpg

Turkulainen VAG Motorsport käynnisti kesäkautensa toukokuun ensimmäisenä viikonvaihteena, kun tiimi kävi kolmen kuskin voimin kurvailemassa 

Vihdin SM-rallisprintissä. Markku ja Laura Suvanto ajoivat Skoda Fabia R2:lla sillä ajatuksella,  että saisivat asfalttituntumaa helatorstain Wakka-Asfalttirallia varten. Harmillisesti kyseinen kilpailu peruttiin vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Kun testimielellä oltiin liikkeellä, Fabia oli aivan rallisäädöissä. Niinpä merkittävää suorittamista ja tulosta ei onnistuttu Vihdissä saavuttamaan asfaltille rakennettuja kilpureita vastaan. Sen sijaan tiimin yllättäjäksi nousi debyyttikisaansa rallipoluilla ajanut Juha-Pekka Wikman, joka ajoi V1600-luokan Golfilla ensimmäistä kertaa sprintissä. Hän sijoittui komeasti luokkansa kolmanneksi jääden voittajalle 2,7 sekuntia.

Wikmanille oli ehtinyt kertyä ajotaukoa jo vuosia, ja viimeisin menestys on niitattu Formula Renaultilla, mutta nyt paluukisa autourheilun pariin tuotti heti palkintosijan ja -pytyn.

Seuraavaksi VAG Motorsport nähdään tositoimissa Vilppulassa, kun 20. toukokuuta alkaa rallicrossin kansallinen sarja. Laura Suvanto lähtee VW Golfilla parantamaan viime kauden suorituksiaan kovatasoiseksi muodostuvassa vakioautojen luokassa.

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 3-2018

Paikalla olivat: Heli Lahti-Saloranta (pj), Petri Sääskilahti, Juho Ketonen

logo.png

Kokouksessa käsitellyt asiat:

Lajiryhmä keskusteli talvisarjasta 2019. Tarkoitus on ajaa kolmen osakilpailun sarja. Talvisarjan säännöistä alustavasti: tarkoituksena on ajaa FinRX Winter Cup, joka ajetaan pienoisralli-tyyppisesti, jokaisen kilpailusuorituksen aika lasketaan koko kolmen osakilpailun kokonaistulokseen. Tarkemmat säännöt talvisarjalle syksyllä 2018.

Crosskart kesäsarjaa 2019 on tarkoitus ajaa viiden osakilpailun sarjana touko-syyskuussa. Kilpailuanomukset kitiin tai suoraan lajipäällikölle 31.7.2018 mennessä. Kilpailuja myönnettäessä hakijoiden tulee huomioida Rallicross SM-kilpailujen ja NEZ Crosskart-kilpailujen ajankohdat.

Crosskart sääntöehdotukset 31.7.2018 mennessä lajipäällikölle. Crosskart noudattaa NEZ-sääntöjä. Lajiryhmä käsittelee ehdotukset elokuun kokouksessaan ja vievät ne  eteenpäin NEZ-kokoukseen.

Seuraava kokous 16.8.2018 Vantaalla.

Lisätietoja: lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577

 https://www.autourheilu.fi/uutiset/crosskart-lajiryhman-kokous-3-2018-26.4.2018/

 

SAMI-MATTI TROGEN NÄHDÄÄN LÄHTÖVIIVALLA CROSSKART EXTREME SM-SARJASSA

 Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Sami-Matti Trogen hyppää crosskartien maailmaan tällä kaudella.

Sami-Matti Trogen on tehnyt sopimuksen Kouvola Circuit Oy:n kanssa Crosskart Extreme SM-sarjan neljästä osakilpailusta.

– Olemme operoineet crosskartien parissa jo vuodesta 2013 saakka, ja tälle kaudelle saimme yhden auton vapaaksi, joten Sami-Matti tuli heti mieleen. Hän on käynyt ajamassa meillä, tiesimme kaverin vauhdin ja potentiaalin, joten tartuttiin puhelimeen ja aika pian päästiin ratkaisuun, kertoo Kouvola Circutin toimitusjohtaja Sami Halonen.

Laji ei ole lohjalaiselle tuntematon, sillä Sami-Matin autourheilu-ura käynnistyi vuonna 2013 crosskarteista, tuolloin alla oli 125-kuutionen ajokki, nyt  ajokkina on 750-kuutioinen ohjus. Putkirunkoinen moottoripyörän moottorilla varustettu takavetoinen auto on erittäin suorituskykyinen, huippunopeus on välityksistä riippuen noin 180 km/h ja 0-100 km/h auto kiihtyy kolmessa sekunnissa.

– Onhan se mahtava laite, heti kun rattiin pääsi niin nousi hymy korviin. Olen kiitollinen Kouvola Circuitille saamastani mahdollisuudesta hypätä mukaan crosskartien maailmaan, tämä palvelee mun koko kautta rallicrossin parissa. Crosskartien sarjassa on todella kova taso, konkarit tietävät autojen ja ratojen niksit, mutta tosissaan heitä lähdetään haastamaan. Ei hampaat irvessä, mutta aina kun ajetaan kilpaa niin yritetään ajaa palkintokorokepaikoista, Sami-Matti kertoo.

 Sami-Matti Trogen yhdessä 8-vuotiaan tiimikaverinsa Lauri Halosen kanssa. Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Sami-Matti Trogen yhdessä 8-vuotiaan tiimikaverinsa Lauri Halosen kanssa. Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

– Sami-Matille ei luoda mitään paineita menestymisestä, vaan hänelle tarjotaan mahdollisuus kilpailla meidän tallissa ja kehittää taitojaan entisestään. Crosskart tukee ja kehittää rallicrosskuljettajien taitoja, sillä auto on erittäin nopea ja räväkkä käsiteltävä. Radoilla pito muuttuu, ja kun nopeasti kaasuun ja ohjaukseen reagoivalla autolla ajaa, se luo edellytyksiä myös muihin lajeihin reaktioiden parantuessa, Halonen opastaa.

Sami-Matti ajaa seuraavissa FINRX -osakilpailuissa:

20.05. Vilppula
08.07. Kauhajoki
08.09. Nokia
22.09. Hyvinkää

Teksti: Toni Lönnroos

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 2-2018 6.3.2018

Kokouksessa käsitellyt asiat:

logo.png

Käytiin läpi talvisarjan osakilpailut, tulokset, tuomariston puheenjohtajien raportit ja talvisarjan kehitysideat jatkoon.

FinRX kesäsarjan järjestäjien aloituspalaveri Nokialla 21.3.2018.

FinRX sarjan promootiopäivä lauantaina 28.4.2018 Hyvinkään Vauhtipuistossa. Päivän tarkempi sisältö julkistuu myöhemmin. Tarkoitus on esitellä sarjaa sekä sarjaan osallistuvia kilpailijoita. Crosskartit ja Rallicrossautot ovat esillä sekä varikolla että radalla. Rata on siis kuljettajien käytössä. Paikalle voit myös kutsua omat yhteistyökumppanit. https://www.finrx.fi/

Luokkien Mini, 85 ja 125 kevään ajoleiri pidetään Kouvolassa la-su 5-6.5 2018. Luvassa ajo-opetusta, kilpailusääntöjen kertausta ja tekniikkaa. Lisätietoja lajiryhmästä Heliltä ja Petriltä.

Lajiryhmässä keskusteltiin Hans/FHR -niskatuista crosskart luokkaan.

Crosskarttien vakuuttaminen luokkien Mini, 85 ja 125 selvitettävänä. Vastuussa lajipäällikkö Juho Ketonen ja pääsihteeri Anssi Kannas.

Seuraava kokous 26.4.2018 Vantaalla.

Linkki AKK

Lisätietoja: lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577