Laura Suvannolla vaiherikas RX-kauden avaus Vilppulassa

FINRX11413-1.jpg
Rallicrossin kansallinen sarja FinRX alkoi viime viikonvaihteessa Vilppulassa. Laura Suvanto starttasi innokkaana VW Golfilla KRC3-luokkaan, jossa kilpaillaan V1600-tekniikkasäännön mukaisilla autoilla.

Alkuerien lähdöt kulkivat turkulaisneidolta hyvin, sillä eräsijoiksi kirjattiin voitto, toinen ja kolmas sija. Tasaisessa luokassa ajat riittivät alkuerien jälkeen seitsemännelle sijalle kaikkiaan 18 kilpailijan joukossa.

- Positiivisilla fiiliksillä ja täydellä yrkällä lähdettiin semifinaaleihin. Toisesta lähtörivistä liikkeelle, mutta ekassa mutkassa pyörähdin hiekoille, Laura Suvanto kertoi.

Kyseinen lähtö uusittiin, kun järjestäjä ajatti kuskeja virheellisesti kaksi kierrosta liian vähän. Niinpä Suvanto sai uuden mahdollisuuden. Tuuria ei kuitenkaan ollut matkassa, kun Lauran kytkinjalka oli liian ripeä:

- Lähdön jälkeen näin punaiset liput heilumassa. Lähtötuomari totesi minun ottaneen vilppilähdön. Hänen sanansa on laki näissä tilanteissa. Niinpä lähtö uusittiin jälleen.

Vilppilähtö tuo ottajalleen rangaistukseksi sen, että kilpailijan täytyy ajaa hitaampi jokerilenkki kahteen kertaan. Se käytännössä vie aina menestysmahdollisuudet, kun muu letka kiertää jokerin vain kertaalleen.

Suvanto ajoi maaliin semifinaalin viidentenä, kun kolme nopeinta pääsi finaaliin. Kilpailun lopputulokseksi hänelle kirjattiin kahdeksas sija.

VAG Motorsport-tiimin väreissä kisaava Hannu Borenius oli puolestaan oman semifinaalinsa neljäs. Hänen osalta finaalipaikka jäi siis yhden pykälän päähän.

Audi A3-kuski oli kisan lopputuloksissa kymmenes, joten Kiikalan Paroni suoriutui urakastaan hyvin muutamia vaihdemissejä lukuun ottamatta.

Seuraavaksi VAGMS on edustettuna tulevana lauantaina Kaasujalka-rallissa, kun tiimin huoltomiehenä toimiva Ville Aromaa ajaa debyyttikisansa V1600-luokan Audilla. Aromaan kyytiin istuu Juha-Pekka Wikman, jolle keikka tietää myös ensimmäistä kokemusta kartanlukijan toimesta.
VAG Motorsport_Vilppula.jpg

Avaus osakilpailun tulokset

Tänään sunnuntaina 20.5.2018 ajettiin hieno kesäkauden avaus osakilpailu Vilppulassa Särkikankaan Moottoriradalla. Kuljettajia oli lähtölaatalla lähes 80 ja radalla riitti viihdettä koko päiväksi! Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille! 

Kooste kilpailusta on nähtävissä AlfaTV:llä lauantaina 26.5. klo 19:30 alkaen.

Niko Turusen ottamia kuvia voi katsoa täältä LINKKI

Kilpailun tulokset ja sarjatilanne löytyy "TULOKSET" -välilehden alta.

Nähdään seuraavan kerran viimeistään Kauhajoella sunnuntaina 8.7.2018.

Botniaring radalla testaus mahdollisuus 02.06.

br_valk-1.png

Jurvan Urheiluautoilijat järjestää testaus mahdollisuuden Botniaringin crossiradalla, mikäli riittävä määrä innokkaita testaajia löytyy.
Lauantaina 2.6. klo: 10-17
Koska mekin joudumme radan vuokrata, tarvitsemme sitovat ilmoittautumiset 31.5. mennessä puh: 0505302259/Ari Mattila  Hinta: 50€-80€, riippuen autojen määrästä.

Huomioikaa että tämä on ainoa mahdollisuus ennen kilpailuja!

Testipäivä on suunnattu SM Rallicross sekä myös FinRX sarjakuljettajille.

Tervetuloa

VAG Motorsport sprinttikisan kautta kohti Crossikautta

Laura Suvanto VAG Motorsport 2018.jpg

Turkulainen VAG Motorsport käynnisti kesäkautensa toukokuun ensimmäisenä viikonvaihteena, kun tiimi kävi kolmen kuskin voimin kurvailemassa 

Vihdin SM-rallisprintissä. Markku ja Laura Suvanto ajoivat Skoda Fabia R2:lla sillä ajatuksella,  että saisivat asfalttituntumaa helatorstain Wakka-Asfalttirallia varten. Harmillisesti kyseinen kilpailu peruttiin vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Kun testimielellä oltiin liikkeellä, Fabia oli aivan rallisäädöissä. Niinpä merkittävää suorittamista ja tulosta ei onnistuttu Vihdissä saavuttamaan asfaltille rakennettuja kilpureita vastaan. Sen sijaan tiimin yllättäjäksi nousi debyyttikisaansa rallipoluilla ajanut Juha-Pekka Wikman, joka ajoi V1600-luokan Golfilla ensimmäistä kertaa sprintissä. Hän sijoittui komeasti luokkansa kolmanneksi jääden voittajalle 2,7 sekuntia.

Wikmanille oli ehtinyt kertyä ajotaukoa jo vuosia, ja viimeisin menestys on niitattu Formula Renaultilla, mutta nyt paluukisa autourheilun pariin tuotti heti palkintosijan ja -pytyn.

Seuraavaksi VAG Motorsport nähdään tositoimissa Vilppulassa, kun 20. toukokuuta alkaa rallicrossin kansallinen sarja. Laura Suvanto lähtee VW Golfilla parantamaan viime kauden suorituksiaan kovatasoiseksi muodostuvassa vakioautojen luokassa.

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 3-2018

Paikalla olivat: Heli Lahti-Saloranta (pj), Petri Sääskilahti, Juho Ketonen

logo.png

Kokouksessa käsitellyt asiat:

Lajiryhmä keskusteli talvisarjasta 2019. Tarkoitus on ajaa kolmen osakilpailun sarja. Talvisarjan säännöistä alustavasti: tarkoituksena on ajaa FinRX Winter Cup, joka ajetaan pienoisralli-tyyppisesti, jokaisen kilpailusuorituksen aika lasketaan koko kolmen osakilpailun kokonaistulokseen. Tarkemmat säännöt talvisarjalle syksyllä 2018.

Crosskart kesäsarjaa 2019 on tarkoitus ajaa viiden osakilpailun sarjana touko-syyskuussa. Kilpailuanomukset kitiin tai suoraan lajipäällikölle 31.7.2018 mennessä. Kilpailuja myönnettäessä hakijoiden tulee huomioida Rallicross SM-kilpailujen ja NEZ Crosskart-kilpailujen ajankohdat.

Crosskart sääntöehdotukset 31.7.2018 mennessä lajipäällikölle. Crosskart noudattaa NEZ-sääntöjä. Lajiryhmä käsittelee ehdotukset elokuun kokouksessaan ja vievät ne  eteenpäin NEZ-kokoukseen.

Seuraava kokous 16.8.2018 Vantaalla.

Lisätietoja: lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577

 https://www.autourheilu.fi/uutiset/crosskart-lajiryhman-kokous-3-2018-26.4.2018/

 

SAMI-MATTI TROGEN NÄHDÄÄN LÄHTÖVIIVALLA CROSSKART EXTREME SM-SARJASSA

 Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Sami-Matti Trogen hyppää crosskartien maailmaan tällä kaudella.

Sami-Matti Trogen on tehnyt sopimuksen Kouvola Circuit Oy:n kanssa Crosskart Extreme SM-sarjan neljästä osakilpailusta.

– Olemme operoineet crosskartien parissa jo vuodesta 2013 saakka, ja tälle kaudelle saimme yhden auton vapaaksi, joten Sami-Matti tuli heti mieleen. Hän on käynyt ajamassa meillä, tiesimme kaverin vauhdin ja potentiaalin, joten tartuttiin puhelimeen ja aika pian päästiin ratkaisuun, kertoo Kouvola Circutin toimitusjohtaja Sami Halonen.

Laji ei ole lohjalaiselle tuntematon, sillä Sami-Matin autourheilu-ura käynnistyi vuonna 2013 crosskarteista, tuolloin alla oli 125-kuutionen ajokki, nyt  ajokkina on 750-kuutioinen ohjus. Putkirunkoinen moottoripyörän moottorilla varustettu takavetoinen auto on erittäin suorituskykyinen, huippunopeus on välityksistä riippuen noin 180 km/h ja 0-100 km/h auto kiihtyy kolmessa sekunnissa.

– Onhan se mahtava laite, heti kun rattiin pääsi niin nousi hymy korviin. Olen kiitollinen Kouvola Circuitille saamastani mahdollisuudesta hypätä mukaan crosskartien maailmaan, tämä palvelee mun koko kautta rallicrossin parissa. Crosskartien sarjassa on todella kova taso, konkarit tietävät autojen ja ratojen niksit, mutta tosissaan heitä lähdetään haastamaan. Ei hampaat irvessä, mutta aina kun ajetaan kilpaa niin yritetään ajaa palkintokorokepaikoista, Sami-Matti kertoo.

 Sami-Matti Trogen yhdessä 8-vuotiaan tiimikaverinsa Lauri Halosen kanssa. Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Sami-Matti Trogen yhdessä 8-vuotiaan tiimikaverinsa Lauri Halosen kanssa. Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus

– Sami-Matille ei luoda mitään paineita menestymisestä, vaan hänelle tarjotaan mahdollisuus kilpailla meidän tallissa ja kehittää taitojaan entisestään. Crosskart tukee ja kehittää rallicrosskuljettajien taitoja, sillä auto on erittäin nopea ja räväkkä käsiteltävä. Radoilla pito muuttuu, ja kun nopeasti kaasuun ja ohjaukseen reagoivalla autolla ajaa, se luo edellytyksiä myös muihin lajeihin reaktioiden parantuessa, Halonen opastaa.

Sami-Matti ajaa seuraavissa FINRX -osakilpailuissa:

20.05. Vilppula
08.07. Kauhajoki
08.09. Nokia
22.09. Hyvinkää

Teksti: Toni Lönnroos

CROSSKART LAJIRYHMÄN KOKOUS 2-2018 6.3.2018

Kokouksessa käsitellyt asiat:

logo.png

Käytiin läpi talvisarjan osakilpailut, tulokset, tuomariston puheenjohtajien raportit ja talvisarjan kehitysideat jatkoon.

FinRX kesäsarjan järjestäjien aloituspalaveri Nokialla 21.3.2018.

FinRX sarjan promootiopäivä lauantaina 28.4.2018 Hyvinkään Vauhtipuistossa. Päivän tarkempi sisältö julkistuu myöhemmin. Tarkoitus on esitellä sarjaa sekä sarjaan osallistuvia kilpailijoita. Crosskartit ja Rallicrossautot ovat esillä sekä varikolla että radalla. Rata on siis kuljettajien käytössä. Paikalle voit myös kutsua omat yhteistyökumppanit. https://www.finrx.fi/

Luokkien Mini, 85 ja 125 kevään ajoleiri pidetään Kouvolassa la-su 5-6.5 2018. Luvassa ajo-opetusta, kilpailusääntöjen kertausta ja tekniikkaa. Lisätietoja lajiryhmästä Heliltä ja Petriltä.

Lajiryhmässä keskusteltiin Hans/FHR -niskatuista crosskart luokkaan.

Crosskarttien vakuuttaminen luokkien Mini, 85 ja 125 selvitettävänä. Vastuussa lajipäällikkö Juho Ketonen ja pääsihteeri Anssi Kannas.

Seuraava kokous 26.4.2018 Vantaalla.

Linkki AKK

Lisätietoja: lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577

Mtec:lle Ensimmäinen Crosskart Mestaruus!

IMG_1598.JPG

By Team On 4.3.2018In Kisauutiset

Ilari Sääskilahti voitti kaksi viimeistä osakilpailua Suomen 2018 Crosskart talvisarjassa Raahessa ja Mäntyharjussa ottaen mestaruussarjan voiton omiin nimiinsä uudella Mtec:llä. Mtec onnittelee tuoretta mestaria!

Raahessa 17.2. ajettiin sarjan toinen FinRX osakilpailu Raahessa, missä Ilari väläytteli jo hieman tulevaa vieden kilpailun voiton ja asettuen kärkikuskien kanssa samalle viivalle sarjan pisteissä. Tahmean alun jälkeen Raahen voitto oli herkkua tiimille.

Ennen viimeistä Mäntyharjun osakilpailua kaikki kilpailijat olivat niin lähellä pisteissä toisiaan että se kuka voittaa viimeisen osakilpailun voittaa myös mestaruuden. Mtec ja Ilari Sääskilahti Racing olivat toipuneet hyvin epäonnisesta kauden alusta napaten molempien viimeisten osakilpailujen voitot nimiinsä ja voiton Suomen 85cc Crosskart talvisarjassa 2018.

IMG_1600.JPG

Mäntyharjulla Ilarilla oli todella tasainen ja nopea vauhti päällä ilman yliyrittämisen tarvetta pitäen vaan tasaista ajotahtia yllä ja tiimi piti huolen ettei teknisiä ongelmia ilmaannu. ”Mtec on niin tasainen ja luotettava ajaa että on helppo pitää samaa nopeaa ajotahtia yllä pysyen kuitenki radalla”, Ilari kuvaili suoritustaan sen jälkeen, kun hänen kahden viimeisen ajokerran kierrosajoissa oli vain parin kymmenesosasekunnin erot toisiinsa.
Nyt talvisarjan jälkeen Mtec:llä on edessään vielä uudet haasteet asvaltilla ja soralla. ”Nyt Mtec Crosskart on todistanut toimivuutensa lumella ja jäällä, mutta meidän pitää vielä nähdä miten se suoriutuu soralla ja asvaltilla, että joutuuko autoon tekemään joitain muutoksia näitä uusia olosuhteita varten”, Miikka Mäkelä Mtec:ltä kommentoi.

Ensimmäinen kesäsarjan kilpailu ajetaan 20.5. Vilppulassa.

TALVIMESTARUUDET ON JAETTU

Xtrem

Nuoriso tulee ja jyrää ja juuri se sarjan tarkoitus onkin. #32 Valtteri Koski pesi pöydän konkareiden edessä tänään näytöstyyliin vieden talvisarjan voiton nimiinsä jättäen isänsä #79 Petro Kosken kakkoseksi varmalla otteella. #9 Alexander Shengeliya sijoittui tämän päivän voitolla sarjassa kolmanneksi. 

 Kuvat: NT Producions

Kuvat: NT Producions

125cc

#165 Konsta Saarinen ei antanut minkään häiritä omaa suoritustaan, vaan ajoi tyylipuhtaasti pohjat jokaiselle vedolle ja sinetöi tällä mestaruuden. #169 Aatu Matikainen vei sarjassa toisen tilan ja #171 Rustam Mavedon saalisti kolmannen sijan.

 Kuvat: NT Producions

Kuvat: NT Producions

85cc

85cc-luokassa ei yritystä puuttunut kuljettajilta, mutta konkarin elkein #15 Ilari Sääskilahti saalisti taas kirkkaimman mitalin. #97 Aleksi Kiikala tuli takaa ja vei toisen sijan varmalla ajolla. #57 Lauri Haloselta ei sitten yritystä puuttunut ja hän ajoikin riskillä joka vedon, ja lopulta kohtalona oli auton hinaus radalta.

 Kuvat: NT Producions

Kuvat: NT Producions

Talvisarjan tulokset

Pisteet Mäntyharjun jälkeen.jpg

Teksti: FinRX

FinRX Kansallisen Rallicrossin sarjaan ilmoittautuminen alkanut!

logo-1.png

Kansalliseen Rallicross sarjaan ilmoittautuminen on avautunut AKK:n KITIssä! Ensimmäinen osakilpailu (1/5) ajetaan Vilppulassa Sunntaina 20.5. Särkikankaan moottoriradalla! Sarjaan ilmoittatuneita kuljettajia voi käydä katsomassa "KULJETTAJAT" -välilehdeltä.

Sarjaan ilmoittaudutaan AKK:n kotisivuilla KITI-järjestelmän kautta. https://akk.autourheilu.fi/Login.aspx

Kilpailija voi ilmoittautua sarjaan sen jälkeen, kun hän on suorittanut jäsenmaksunsa seuraansa ja maksanut lisenssimaksunsa. Sarjan osallistumismaksu 150€ suoritetaan AKK-Motorsportsin tilille FI78 1454 3000 1026 35 Maksun viitteenä käytetään ilmoittautuvan kilpailijan Motorsport id-numeroa. Kun tarvitset kuittia, ole asiasta yhteydessä lajipäällikköön. Ilmoittautuminen on pätevä vasta kun sarjaan ilmoittautunut kilpailija on maksanut sarjamaksun kohdan 1.5.2 mukaan.

Sarjasäännöt tarkemmin sivuilla https://www.finrx.fi/krcsarjasaannot/

Kuljettajat voivat lähettää kuvan autosta, sekä paikkakunnan osoitteeseen info@finrx.fi

KOHTA PAINETAAN MENEMÄÄN SUKKA SYYLÄRISSÄ!

cross.jpeg

Mäntyharjulla ratkotaan Crosskarttien talvimestaruudet 03.03.2018

FinRX talvisarjan päättävässä kisassa ajetaan hieman normaalia poikkeavalla tavalla. Kisassa ajetaan neljä kierrosta, joiden kaikki ajat lasketaan yhteen. Lähes kaikkissa luokissa piste-erot ovat niin pieniä, että kuka tahansa voi joko voittaa tai hävitä kaiken. Nyt nähdään, kenen hermot kestävät ja kuka pystyy ajamaan jokaisen lähdön varmalla otteella virheitä tekemättä ja vielä kovempaa kuin kanssakilpailijat.  

Crosskart Raahe 2018-720009.jpg

Kuva: Toni Vähätupa

85cc luokkaa johtaa #94Miko Vähälummukka tasapistein Ilari Sääkilahden kanssa. Tilannetta ei helpota yhtään se, että perässä vaanii kaksikko #57 Lauri Halonen ja #97 Aleksi Kiikala vain pisteen päässä johtajakaksikosta. Kenelläkään ei vain yksinkertaisesti ole varaa tehdä virheitä lainkaan. Sitten uutena kuskina on tulossa mukaan Aleksi Suono, joka voi sekoittaa pakkaa oikein huolella.

 Kuva: NT Productions

Kuva: NT Productions

125cc luokassa #165 Konsta Saarinen on näyttänyt talven merkit kahdessa edellisessä osakilpailussa, joten jos ei mitään yllättävää tapahdu, niin Konsta vie jälleen mestaruuden nimiinsä. Toisena on #169 Aatu Matikainen, jolla on tiukkaa #171 Rustam Mavedonin kanssa. Kumpi vie hopean? Se jää nähtäväksi.

 Kuva: NT Productions

Kuva: NT Productions

Xtrem luokassa #79 Petro Koski siirtyi Raahessa kärkeen ja #950 Alexander Shengeliya putosi teknisten ongelmien vuoksi peräti viidenneksi. #32 Valtteri Koski pitää toista sijaa ja kolmantena on #48 Pasi "Tohtori" Hanhivuoma. Sijoista 2-5 käydään varmasti kovaa kamppailua ja tuntien herrat niin tilanteita tulee varmasti. 

Pistetilanne luokittain ennen Mäntyharjun kisaa.

Pisteet+raahen+jälkeen.jpg

Kilpailun info sivuilla

Kilpailu alkaa klo: 11:00

Ajo-ohjeet

Tervetuloa paikan päälle jännittämään

 

CROSSKARTIEN RAAHE SPRINT AJETTIIN LOISTAVISSA OLOSUHTEISSA – XTREM-LUOKAN KÄRKI VAIHTUI

Crosskart Raahe 2018-720071.jpg

Alex Anttila. Kuva: FinRX Tiedotus

Crosskartien Raahe Sprint ajettiin normaalista poiketen todella hienossa kelissä, vaikkakin aamulla mittarissa oli -18 astetta. Aurinko lämmitti kuitenkin keliä nopeasti, joten ilmojen suhteen kilpailu vietiin läpi unelmasäässä. Kilpailun järjestelyjä kehuttiin paikan päällä oikein kilpaa, erityisesti kuljettajat kiittelivät sekä analysoivat radan profiilia mainioksi.

Minikuljettajat nauttivat Raahen radasta temmeltäen sekä varikolla että radalla keskenään sulassa sovussa. Minikuskeista olivat Raahessa mukana Alex Anttila, Veikka Koskinen, Peppi Keski-Korsu, Max Mikkonen ja Kasperi Ahonen.

Crosskart Raahe 2018-720016.jpg

85cc-luokassa käytiin tuttuun tapaan sekuntikamppailua kuljettajien kesken. Ilari Sääskilahti avasi vahvasti ajaen kahdella ensimmäisellä kierroksella nopeimman ajan, ollen kärjessä 03,15 sekunnin erolla. Aleksi Kiikala ei antanut helpolla Sääskilahdelle periksi, joten toisen kierroksen aikaero oli 00,15 tuhannesosaa.

Marttilan voittaja Miko Vähälummukka puolestaan ajoi ensimmäisellä kierroksella penkkaan, joten mahdollisuudet Raahessa muuttuivat lumitöiksi. Kolmannella kierroksella ei muutoksia enää saatu, joten Sääskilahti vei kauden avausvoiton uudella Mtec-autolla ja toiseksi sijoittui Aleksi Kiikala. Lauri Halonen ylsi kolmannelle sijalle.

Sarjassa kärkeä pitävät edelleen Miko Vähälumukka tasapistein Ilari Sääskilahden kanssa.. Pisteen perässä lymyävät Lauri Halonen sekä Aleksi Kiikala. Mäntyharjulla ajetaan 03.03.18 talvisarjan viimeinen osakilpailu, mestaruuteen on vielä kaikilla kuljettajilla mahdollisuus, joten odotettavissa on todella jännittävä kilpailu nuorten herrojen kesken.

Crosskart Raahe 2018-720064.jpg

Saarinen dominoi 125cc-luokkaa

125cc-luokassa Konsta Saarinen jatkoi vahvaa sarjaa ajaen nopeimmat ajat jokaisella kierroksella, eikä jättänyt näin ollen epäselväksi, kuka oli mestari tällä radalla. Marttilassa tekniikkaongelmista kärsinyt Rustam Mavedon puolestaan vei toisen sijan todistaen, että vauhtia löytyy, kunhan laitteet vaan toimivat. Niko Pasula ylsi sijalle kolme. Toistaako historia itseään ja viekö Saarinen Mäntyharjun mestaruuden? Aatu Matikainen sekä Rustam Mavedon ovat tasapisteillä, joten nähtäväksi jää kumpi on parempi Mäntyharjulla.

Crosskart Raahe 2018-720060.jpg

Koski voittoon Xtrem-luokassa

Xtrem-luokassa Petro Koski ajoi vakuuttavasti pohjat jokaiselle vedolle vieden voiton Raahessa. Nuorta kuljettaa edustava Valtteri Koski ajoi tasaisia kierroksia, joka oikeutti hänet sijalle kaksi. Pasi “Tohtori” Hanhivuoma taisteli itsenä sijalle kolme. Alxender Shengeliyalla oli epäonnea, kun ensimmäisellä kierroksella matka pysähtyi kytkinongelmiin. Sarjassa tilanteet muuttuivat siten, että kärkeen nousi Petro Koski 55 pisteellä, toisena on Valtteri Koski 43 pisteellä ja kolmatta sijaa pitää Pasi Hanivuoma.

Sarjan pisteet löytyvät täältä.

Seuraava osakilpailu ajetaan Mäntyharjulla 03.03.2018. Tämä kilpailu päättää talvisarjan crosskarttien osalta. Kilpailu alkaa klo: 11:00. Linkki kilpailun sivuille.

Teksti: FinRX Tiedotus

 

RAAHESSA TEHDÄÄN CROSSKART-HISTORIAA LAUANTAINA

alexander-shengeliya-1024x682.jpg

Alexander Shengeliya. Kuva: NT Production/Niko Turunen

Historian havinaa on nyt ilmassa enemmän kuin koskaan aiemmin, kun crosskartien kauden toinen talvisarjan osakilpailu ajetaan Raahen Kiilun moottoriradalla lauantaina. Näillä leveysasteilla ei ole ajettu Crosskarttien osakilpailua koskaan aiemmin. 

Kilpailun tulokset lasketaan siten, että kilpailijan kolmen kierroksen ajat lasketaan yhteen ja tämän yhteisajan perusteella kilpailijat asetetaan paremmuusjärjestykseen. Tämä kilpailumuoto tarkoittaa sitä, että virheisiin ei ole kellään varaa, jos mielii olla mukana kärkikahinoissa.

CK_Marttila1258-5.jpg

Miko Vähälummukka. Kuva: NT production

Vähälummukka ennakkosuosikkina 85cc-luokassa. Jatkaako #94 Miko Vähälummukka samalla vauhdilla mitä Marttilan Sprintissä näytti kanssakilpailijoille, vai onko Ilari Sääskilahden vuoro näyttää miten MTec-autolla kerkiää, kun on saatu kytkinviat korjattua? #157 Lauri Halonen väläytteli myös vauhdin merkkejä, mutta ensimmäisen vedon tulos jäi laihaksi moottori ongelmien takia.

CK_Marttila1308-8.jpg

Konsta Saarinen. Kuva: NT production

125-luokassa luvassa kovaa kaksinkamppailua

#165 Konsta Saarisen kaataja ei talvella varmaan helposti löydy, sen verran vakuuttavaa ajoa on lumisilla reiteillä jo aiemmin nähty. Todella kovana haastajana Saariselle on #169 Aatu Matikainen, joka kävi kovaa taistoa voitosta, eikä eroa ykköspytylle ollut kuin vaivaiset 00,04, joten tasaista vääntöä kilpailijaparilta odotetaan jälleen. #171 Rustav Mavedon kärsi myös tekniikkamurheista Marttilassa, mutta meriittien mukaan vauhtia piisaa varmasti enemmän – tämä jää nähtäväksi Raahessa.

CK_Marttila1768-23.jpg

Aatu Matikainen. Kuva: NT production

Xtrem-luokassa odotettavissa kovia taistoja

Luokassa #950 Alexander Shengeliya pitää Marttilan jälkeen talvi-sarjassa kärkipaikkaa ensimmäisen osakilpailun jälkeen. Unohtamatta Ylöjärven #79 Petro Koskea, joka on tehnyt pieniä muutoksia autoon ja on odotettavissa että vauhtia tullaan myös varmasti häneltä näkemään. Samoin #41 Pasi Hanivuoman tekninen ongelma Marttilassa pistää miehen nostamaan yrkkätasoa 100 prosenttia. #34 Timo Laapotilla jäi varmasti hampaankoloon oma sijoitus, joten parannusta on sieltäkin odotettavissa.

CK_Marttila1405-11.jpg

Timo Laapotti. Kuva: NT production

Kilpailu alkaa klo 11:00 osoitteessa Kiiluntie, 92120 Raahe.

Kilpailun nettisivut

Teksti: FinRX

 

Uusi Crosskart Mtec Tiger Ensimmäisessä Kilpailussaan

Timo-Nässi-Marttila.jpg

By Team  On 29.1.2018 In Kisauutiset 

Menneenä viikonloppuna ajettiin FinRX – Marttila Sprint, jossa oli mukana uusi Mtec Tiger 85cc Crosskart ensimmäistä kertaa julkisesti esillä ja kilpailussa mukana. Mtec Tiger on Mtec Formula Technologyn ensimmäinen Crosskart. Tiger-runkoversiota pystyy käyttämään 85cc, 125cc ja 250cc Crosskarttien SM- ja Cup-kilpailuissa. Ensimmäinen rakennettu prototyyppi valmistettiin Ilari Sääskilahdelle 85cc-luokkaan ajettavaksi ja testattavaksi kaudelle 2018.

Kilpailutapahtumassa Tiger sai paljon huomiota uusilla innovaatioilla ja poikkeavalla ulkonäöllä kilpaileviin runkovalmistajiin nähden. Itse kilpailussa auto näytti toimivan hienosti ja alustan liikkeet ajaessa näytti todella herkiltä kun ensimmäistä kertaa päästiin vertaamaan Tigeria muiden valmistajien autoihin samalla kertaa samoissa olosuhteissa. Kuljettajakin tykkäsi ja kehui ajettavuutta hyväksi, että Tigeria ei tarvitse samallalailla pakottaa mutkista poikittain läpi kuin hänen edellistä autoa. Tigerissa onkin kiinnitetty erityistä huomiota etuakseliston tukivarsigeometriaan, jolla on saavutettu tasapainoisempi kokonaisuus parantamalla keulan pitoa. Opimme paljon uutta ja lisää parannusideoita tuli omalta porukalta kuin myös muilta kilpailijoilta. Oli mukava nähdä kuinka positiivisen vastaanoton ensimmäinen Suomalainen kaupallinen Crosskart sai varikolla.

Itse kilpailussa moottoritekniikan ja vaihteiston kanssa oli ongelmia. Moottorista puuttui alavääntöä ja vaihteet eivät vaihtuneet halutulla tavalla. Lisäksi viimeisessä vedossa 10m ennen maalia tulpanhattu irtosi, joka keskeytti Ilarin kisan pahimmoilleen lyhyeen pudottaen Ilarin kakkospaikalta viimeiseksi kun kaikkien ajojen ajat laskettiin yhteen. Kuitenkin positiivinen asia Mtec:n kannalta on ,että nämä tekniset murheet eivät liittyneet auton rakenteeseen, vaan auton alusta ja runko toimi hienosti. Seuraavaan Raahen FinRX Sprinttiin, kun moottoritekniikka saadaan kuntoon, niin voidaan odottaa jo parempia sijoituksiakin.

Uusien Crosskarttien valmistus on aloitettu ja auton kehitystyötähän jatketaan edelleen saadun palautteen ja parannusehdotusten myötä. Tästä on hyvä jatkaa!